Enis Vardar – Sketchbook of a drunken soul
Mastering / Skyline Tonfabrick GmbH / Düsseldorf
Engeneer / Kai Blankenberg
Pressing / ZOUNDR GmbH / München
Englische Übersetzung / Stephen Reader
Korrekturlesung / Alexander Scherer
Cover Photo / Layout / Text / Enis Vardar
Published by / edition sine / onomato Records
contact / vardar@onomato.de Music composed by Enis Vardar
© Enis Vardar / edition sine / onomato Records 2017
Sketchbook of a drunken soul / Musikalische Skizzen, 2008 bis 2017
Flüchtig, spontan, mit leichter Hand aufs elektronische Notenpapier gebracht. Auslöser sein können eine Melodie, ein Rhythmus, nur ein Gefühl oder Stimmungen des Tages. Sie bilden die Grundlage der Aufnahmen. Fehler werden nicht korrigiert, da es in einem Skizzenbuch keine Fehler gibt. Jegliche Form und Harmonie werden aufgehoben. Die Taktart wechselt ab und an von 4/4 über 7/8 zu 9/8. Das führt oft zu einem Gefühl des Unerwartetem, des noch nicht Gehörtem. Die Skizzen, so ernsthaft sie auch klingen mögen, beinhalten einen Humor des sich selbst nicht wichtig nehmend. Eine positive Beiläufigkeit stellt sich ein. Das Unperfekte, das Unvorhersehbare daran, interessiert mich besonders. Was im ersten Moment chaotisch klingt, erschließt sich bei mehrmaligem Hören immer mehr. Gesang, Chöre, Bläsersätze fehlen, doch sie sind in der Melodieführung vorhanden. Sodass die Zuhörer, die der Gitarrenmelodie oder den Akkorden folgen, zum Mitsingen eingeladen werden.
Melodienfolgen wiederholen sich nach mehreren Variationen im langen Bogen. Die Gleichzeitigkeit verschiedener Melodien und Rhythmen, manchmal gar kakophonisch anmutend, erzeugen ein Gefühl wie wir es des Öfteren in unserer Realität wahrnehmen.
Die Titel benennen den Tag ihrer Entstehung, auch wenn an den folgenden Tagen weiter skizziert wurde. Alle Instrumente sind selbst eingespielt, es sei denn im Titel erscheint der Name eines zusätzlichen Musikers.
Enis Vardar
Sketchbook of a drunken soul / Musical sketches, 2008 – 2017
Fleeting and spontaneous, set lightly on the electronic manuscript paper.
The prompt might be a melody, a rhythm, just a feeling, or moods of the day. These form the basis of the recordings. Mistakes don’t get corrected, because in a sketchbook there are no such things as mistakes.
Any form and harmony is dispensed with.The metre occasionally shifts from 4/4 via 7/8 to 9/8.That often leads to a sense of the unexpected, of the as yet unheard. The sketches, serious as they may sound, have that humour of not taking themsel- ves too seriously. A positive nonchalance sets in. The element of imperfection, of the unpredictable in this interests me especially.
What sounds like pandemonium at rst hearing makes increasing sense the more often you listen.
There is no singing, you won’t nd any choirs or brass sections; but they’re there in the melody line. So that listeners following the guitar melody or the chords become invited to sing along.
Or they can add melodies of their own, in unison or in counterpoint.
Successions of tunes repeat after several variations in a long span.The simultaneity of different melodies and rhythms, which can sound nothing shor t of cacophonous at times, produces a sensation such as we are apt to perceive quite often in our everyday lives.
The titles name the day they come about, though I go on sketching over the sub- sequent days. Except where the name of an additional musician appears in the title, I play all the instruments.
Enis Vardar
CD I
01 / e_19.11.08 Drunken Soul / 01 ́ 35 ́ ́ / 02 / e_13.09.09 / 01 ́12 ́ ́ / 03 / e_10.08.08 / 54 ́ ́ / 04 / e_12.11.08 muhnika / 03 ́17 ́ ́ / 05 / e_02.05.08 G.Gaynair G.S.Heron / 04 ́12 ́ ́ / 06 / e_27.05.09 / 03 ́48 ́ ́ / 07 / e_16.01.09 / 33 ́ ́ / 08 / e_pharao is dead / 02 ́47 ́ ́ / 09 / e_28.05.09_3 / 02 ́29 ́ ́ / 10 / e_08.09.11_2 / 04 ́04 ́ ́ / 11 / e_26.08.09 / 04 ́14 ́ ́ / 12 / e_29.11.09 / 03 ́58 ́ ́ / 13 / e_16.12.09 / 03 ́45 ́ ́ / 14 / e_18.01.10 / 03 ́18 ́ ́ / 15 / e_09.12.10 / 44 ́12 ́ ́ / 16 / e_06.05.10 / 03 ́20 ́ ́
Total / 44 ́16 ́ ́
CD 2
01 / e_for Ricky / 01 ́03 ́ ́ / 02 / e_10.03.13 / 03 ́33 ́ ́ / 03 / e_11.03.13 / 02 ́01 ́ ́/ 04 / e_12.04.13_2 / 02 ́01 ́ ́ / 05 / e_13.04.13 / 03 ́29 ́ ́ / 06 / je t ́aime Chantal / 02 ́43 ́ ́ / 07 / e_04.09.13 / 03 ́04 ́ ́ / 08 / e_08.09.13 / 01 ́ 54 ́ ́ / 09 / e_07.10.13 / 01 ́35 ́ ́ / 10 / e_22.10.13 / 01 ́05 ́ ́ / 11 / e_05.11.13 / 02 ́19 ́ ́ / 12 / e_24.11.13 / 02 ́06 ́ ́ / 13 / e_11.11.13 / 02 ́44 ́ ́ / 14 / e_17.12.13 / 07 ́ 3 ́ ́ / 15 / e_05.01.14 / 04 ́31 ́ ́ / 16 / e_21.03.14 Joni / 02 ́16 ́ ́ / 17 / e_16.06.14_ for Chantal / 03 ́11 ́ ́ / 18 / e_19.08.14_improvisation for c / 04 ́31 ́ ́ / 19 / e_11.08.14_1 / 47 ́ ́ / 20 / e_techno / 02 ́12 ́ ́ / 21 / e_punk / 03 ́04 ́ ́ / 22 / e_30.11.14 / 01 ́11 ́ ́ / 23 / e_19.12.14_3 / 05 ́50 ́ ́ / 24 / e_10.10.14 / 05 ́53 ́ ́
Total / 70 ́47 ́ ́
CD 3
01 / e_improvisation for mother / 12 ́06 ́ ́ / 02 / e_14.12.15_recut / 02 ́31 ́ ́ / 03 / e_11.01.15 / 02 ́04 ́ ́ / 04 / e_08.01.15 / 02 ́01 ́ ́ / 05 / e_09.01.16 / 02 ́57 ́ ́ / 06 / e_04.05.16_cv working at home_3 / 03 ́01 ́ ́ / 07 / e_04.05.16_cv working at home_4 / 03 ́22 ́ ́ / 08 / e_25.05.16_avec cv / 01 ́ 46 ́ ́ / 09 / e_19.06.16 / 02 ́11 ́ ́ / 10 / e_31.06.16 / 01 ́52 ́ ́ / 11 / e_06.08.16 / 54 ́ ́ / 12 / e_02.02.17 / 14 ́04 ́ ́ / 13 / e_10.02.17 / 01 ́15 ́ ́ / 14 / e_22.02.17 / 03 ́ 12 ́ ́ / 15 / e_22.02.17_Turnaroun / 04 ́12 ́ ́ / 16 / e_02.01.17 / 01 ́38 ́